U bent hier

Zomerkamp Kabouters en Welpen - 7-14 juli 2012 - De hobbit en de zevensprong

Foutmelding

  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in book_prev() (regel 775 van /usr/share/drupal7/modules/book/book.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (regel 394 van /usr/share/drupal7/includes/common.inc).


Zomerkamp in Vleuten

De hobbit en de zevensprong
  7-14 juli 2012 
Info leiding - Algemene info - KampliedLogboek - Verslag - Fotoboek

Dit is het verslag van het zomerkamp 2012 van de Kabouters en Welpen.

Verslag

Proloog

Lenteweekend 15-17 juni
De kinderen worden dwergen en krijgen ieder een dwergennaam. Op het weekend zijn ze onbetrouwbare, egoïstische dwergen. Aan het eind hebben ze dat afgeleerd. Ze ontmoeten de hobbit Bilbo, die 's avonds fantastische verhalen vertelt over zijn eigen avonturen. Op zondag maken ze een geheimzinnige tocht naar de geheimzinnige tovenares X. Zij vertelt, dat ze de oude woonplaats van de dwergen, de Eenzame Berg moeten terugveroveren, maar dat ze als dwergen alleen het niet zullen redden, omdat ze nogal luidruchtig zijn en niet goed kunnen sluipen. Ze hebben een inbreker nodig. De tovenares vertelt, dat ze Bilbo moeten overhalen mee op avontuur te gaan. Bilbo is namelijk een geweldige inbreker.

Opkomst Zaterdag 23 juni
De dwergen bezoeken Bilbo en vragen hem mee op avontuur te gaan. De hobbit probeert allerlei uitwegen te vinden om niet mee te hoeven. Uiteindelijk vertelt hij, dat hij niet mee kan, omdat hij een belangrijke brief verwacht. De brief is erg geheimzinnig en is afkomstig van een onbekende, die zijn hulp inroept.

Zaterdag 7 juli
Kampopening

Op zoek naar Bilbo
De dwergen gaan naar het hol van Bilbo (dat op het terrein bij het clubhuis staat). Hij is in zijn hol, maar staat op het punt te vertrekken. Hij vertrekt, waarna de kinderen hem achtervolgen naar Vleuten.

Aankomst clubhuis
De dwergen hebben de hele weg Bilbo achtervolgd en stappen nu op hem af.
Bilbo vertelt, dat hij helemaal niet zo dapper is, en dat hij daarom allerlei uitvluchten probeerde te verzinnen. Toen hij de brief van G… de G… ontving was de maat vol. Hij dacht dat de kinderen de brief hadden gestuurd en ging er vandoor. Hij vluchtte naar Vleuten (de naam zegt het al: een vluchtplaats). Hier gebeurt nooit iets en dus is hij ontsnapt aan avontuur. De koets zal voor niets naar zijn hol in Oegstgeest komen.
De dwergen mogen vannacht nog blijven, maar als ze dan op avontuur willen zullen ze Vleuten weer moeten verlaten. Bilbo zal echter in Vleuten blijven.

De kinderen mogen hun slaapplaats inrichten.

Omgevingsverkenningsspel
De kinderen doen eenspel in en om het clubhuis om de regels te introduceren en het clubhuis en de omgeving te verkennen.

Avondeten
We eten nasi met komkommer.

Kampopening
Na luid gebons op de deur staat er om half 8 's avonds toch een norse koetsier voor de deur. Deze komt Bilbo ophalen. Iedereen wordt geblinddoekt.

De hobbit houdt niet van blinddoeken en krijgt ruzie met de koetsier, maar uiteindelijk gaat hij toch mee. Onderweg krijgen de koetsier en Bilbo ruzie en Bilbo stapt samen met de kiinderen uit de koets. De koetsiers gaan er vandoor is en hij laat Bilbo en de dwergen achter. Niet ver van deze plek ontdekken de kinderen een zevensprong.
Omdat het al laat is en ze niet weten wat ze moeten doen, besluiten de dwergen en de hobbit om de weg naar de herberg De Wijze Uyl te nemen en te overnachten in de herberg. Ze kloppen aan en worden verwelkomd door een vrouw, de herbergierster Rosmarijn. De vrouw ziet er vreemd uit, met een lange ouderwetse jurk.
Ze krijgen een slaapplaats aangewezen.

Bilbo geeft toe, dat ze toch samen in een avontuur zijn beland.
Rosmarijn geeft de dwergen reiskleding: t-shirt en cape.
De dwergen worden zo in volkjes ingedeeld. Ze ontvangen ook hun kampboekje.

Hierna gaan de kinderen naar bed.

Zondag 8 juli
Wandel en fietsdag - Samenwerkingsspelen

Ontbijt

Samenwerking
We weten niet hoe we verder moeten, dus vragen we aan de herbergierster of zij de weg naar de Eenzame Berg kent. Zij geeft de dwergen alleen de aanwijzing om de weg naar Rivendel te gaan.

We nemen afscheid van de herbergierster.
We gaan naar de Zevensprong en nemen de weg naar Rivendel.

We gaan wandelend naar het park. Daar doen we een postenspel in twee rondes om goed te leren samenwerken. Bilbo en de kinderen kennen elkaar namelijk nog niet zo goed.

Lunch en Rustuurtje

Trollen
Op de fiets ((ijzeren paard) gaan we verder naar Rivendel. We fietsen een rondje over het Lint.

Onderweg komen we trollen tegen, die in dit heuvelachtige gebied leven. Ze zijn agressief en vervelend, en ze houden heel erg van dwergenvlees. Alleen hobbitvlees lusten ze niet. Het zijn heel domme figuren, ze hebben een IQ van 10. Binnen de kortste keren zijn alle dwergen door het magische trollenkoord gevangen. De hobbit is heel slim, en hij gaat de trollen met propjes beschieten. De trollen denken van elkaar dat ze elkaar bekogelen, en worden boos op elkaar. Ze gaan ruzie maken. Ze liggen een beetje versuft. Dan kan Bilbo de dwergen bevrijden. Maar helaas, de trollen zijn dom maar niet zwak. Als alle dwergen weer vrij zijn komen de trollen bij. Weet Bilbo niet iets slims? Dan bedenkt Bilbo dat trollen niet tegen water kunnen.  De trollen liggen versuft bij te komen en overleggen domweg of hun geheime plek nog wel goed beschermd is. ‘Ja,’ schept de ene op, ‘onze broer staat op de uitkijk!’ waarop de ander reageert ‘Oh die blinde! Als-ie maar niet slaapt…’

De kinderen zoeken de omgeving af en vinden een snurkende trol voor een magische waterplas, waarbij waterpistooltjes liggen.
Hij droomt en lijkt steeds hetzelfde te willen zeggen, als een nachtmerrie. Iedere keer als hij dat zegt, schrikt hij wakker. Hij kan niet zien, maar wel goed dwergenvlees ruiken en dwergenstapjes horen. Iedere keer als hij ‘W-w-waterpistooool!’ roept en zijn ogen open doet, roept hij de kinderen af die te dichtbij staan. Kinderen die het water hebben aangeraakt kunnen een waterpistool pakken. Als alle kinderen een waterpistool hebben, gaan ze op de trollen schieten. De trollen voelen zich flauw worden en vallen bewusteloos neer.

Opgelucht vervolgen de kinderen hun fietstocht over het Lint, waarna ze Rivendel bereiken.

De dwergen bereiken dezelfde (!) herberg, die nu in Rivendel, een elvenstad, staat.

Vrij spelen

Avondeten
We eten deze avond aardappeltjes, boontjes en worteltjes met gehakt.

De Hoge Elf Elrondia
Elrondia, de Wijze Hoge Elfin, vertelt hen dat de weg door de bergen moeilijk en gevaarlijk is. Zij geeft hen een kaart, waarop de eenzame berg staat afgebeeld en allemaal vreemde tekens er op. Ze kan de tekens echter niet lezen, maar vertelt, dat de kaart afkomstig is van de voorouders van de hoofddwergen.

De vreemde tekens kunnen niet ontcijferd worden. Wel ontcijferen we  vier letters, die te lezen zijn op de kompasaanduiding: de N, O, Z en W. Senne ontdekt, dat het Noorden niet naar boven wijst, maar naar links.

Hierna gaan de dwergen weer naar bed. Senne speelt samen met Linda een liedje op de gitaar.

Nachtspel in de Nevelbergen
We worden gewekt door de herbergierster Rosmarijn. Bilbo is de Nebelbergen gaan verkennen, maar hij is nog niet teruggekeerd.

We gaan naar de Zevensprong en nemen de weg naar de Nevelbergen.

Ze komen in de ondergrondse bergen aardmannetjes tegen, die Bilbo gevangen hebben genomen.

De kinderen staan aan het begin van de grot, de aardmannetjes met de gevangen Bilbo aan het einde, waar een aantal lichtgevende aardmanogen (waxinelichtjes) liggen. De aardmannetjes hebben een zaklamp. De kinderen moeten dichterbij zien te komen, en als een kind wordt beschenen door de aardmannetjes moet hij terug naar het begin. Het doel is om allebei de waxinelichtjes uit te blazen en zo de aardmannetjes te verslaan.

Als we de donkere bergen weer uit zijn komen we weer aan bij de herberg, waar we worden begroet door de herbergierster!

Moe, maar blij dat ze Bilbo bevrijd hebben gaan de dwergen weer naar bed.

Maandag 9 juli
Sportdag

Ontbijt

De Brozem
De herbergierster vertelt: ‘Ik heb geen idee wat de dwergentekens betekenen… Maar ga maar naar het Langedal! Daar woont mijn neef Roberto. Hij kan jullie vast wel helpen, maar soms kan hij ook gevaarlijk zijn. Je moet daarom eerst zijn vertrouwen winnen. Doe daarom wat hij zegt en speel met hem mee. Pas als je zijn vertrouwen hebt kun je hem vragen stellen.’
Op wat voor manier hij gevaarlijk is vertelt de herbergierster niet.

De dwergen vragen of ze ’s avonds weer bij haar aankomen. De herbergierster zegt dat dat niet zeker is. Daarom gaan de dwergen die avond zelf koken. Ze mogen kiezen uit 3 menu-opties per gang.

We nemen afscheid van de herbergierster.
We gaan naar de Zevensprong en nemen de weg naar het Langedal.

Als ze eindje gewandeld hebben verschijnt plotseling een brozem op een bromfiets. Hij haalt gevaarlijke capriolen uit, waarbij de dwergen bijna omvergereden worden.
De brozem blijkt een sportieveling te zijn en als hij zijn helm afzet stelt hij zichzelf voor als Roberto. Hij kent de dwergentekens wel, maar wil, dat de kinderen met hem sportieve spelletjes willen doen. Als beloning geeft hij telkens een paar letters aan de dwergen.

Zeskamp
We gaan een zeskamp doen.
Bij elk spel wordt opnieuw een team gevormd. Als een kind met zijn team wint, krijgt elk kind een punt van dat team.

- Trefbal
- Slagbal
- Estafette
- Door de hoepel
- ‘Jeu de boules’
- Touwtrekken

Lunch en Rustuurtje

Intelligentiespelletjes
's Middags doen we enkele intelligentiespelletjes:

- Het grote woordzoekerspel
- Levend zoekt de verschillen
- Levensgroot dammen/schaken

Met behulp van de letters, die we verdiend hebben kunnen we een deel van het geheimschrift op de kaart ontcijferen.

Er staat: “De sleutel tot het geheim zit in de muziek”.

Het andere deel van de tekst is echter onbegrijpelijk.

Aan het eind nemen we afscheid van Roberto en trekken verder. We komen weer aan bij de herberg aan de rand van het Demsterwold.

Vrij spelen, zelf koken !!
Rosmarijn is inderdaad niet aanwezig en omdat de kinderen zelf bedacht hebben wat ze willen eten, helpen ze de kookstaf met koken.

Avondeten

Enveloppenspel
's Avonds doen we het enveloppenspel. Hierbij worden de kinderen in groepjes ingedeeld en mogen ze steeds een envelop met een opdracht uitkiezen.

Na het nuttigen van een zelfgemaakt pannenkoekje (één van de opdrachtjes) gaan de dwergen weer naar bed.

Dinsdag 10 juli
Winkeldag - Zwemmen

Ontbijt

Winkelen
De herbergierster vertelt, dat ze straks door het Demsterwold moeten gaan. Het Demsterwold is een duister woud, waar niemand woont, behalve spoken en geesten. Maar voor het zover is moeten ze eerst voorraden inslaan, omdat het eten in het bos vergiftigd is. En voor het bos moeten ze nog een grote rivier oversteken, dus ze moeten hun zwemspullen meenemen.

We nemen afscheid van de herbergierster.
We gaan naar de Zevensprong en nemen de weg naar het Demsterwold.
Onderweg komen we in een stad terecht.

We gaan met de bus naar Winkelcentrum Overvecht.

We doen een leuk spel in het winkelcentrum. De kinderen krijgen per volkje een lijstje met een aantal woorden erop. Die woorden moeten ze fotograferen.

De letters vormen een adres in Utrecht (het adres van het museum Van Speeldoos tot Pierement)

Lunch
We lunchen in een parkje vlak bij het winkelcentrum. Hierna mogen de kinderen zelf winkelen en van hun eigen zakgeld leuke dingetjes kopen.

Zwemmen
Met de bus gaan we verder en komen aan bij de rivier, die we moeten oversteken. Gelukkig heeft iedereen zijn zwemspullen bnij zich. We gaan lekker zwemmen in recreatiebad Den Hommel.

Na het zwemmen gaan we met de bus verder en komen weer aan bij de herberg.

Met de eerste letters van de voorwerpen op de foto's, die de kinderen gemaakt hebben kunnen ze woorden maken: Steenweg 6, Utrecht.

Avondeten

Bingo
's Avonds houden we ouderwets een gezellige bingo, waarbij leuke kleine prijsjes te winnen zijn. Uiteindelijk heeft iedereen een prijsje gewonnen.

Hierna gaan de dwergen weer naar bed.

Woensdag 11 juli
Uitje - Bioscoop

Ontbijt

Het Demsterwold
De dwergen en Bilbo bereiken het Demsterwold. Daar zit een reuzenspin, die één voor één de kinderen steekt. Als je gestoken bent word je ook een spin.

Wanneer een kind getikt wordt krijgt ze een zwart hesje en moet stil blijven staan. Bilbo is de enige die de gevangen dwergen weer kan bevrijden. Als de spinnen moe zijn van het vangen gaan ze er vandoor. Bilbo bevrijdt de laatste dwergen en vertelt, dat alleen hij hen kon bevrijden, omdat hij in de bergen een magische ring gevonden heeft, waarmee hij onzichtbaar wordt.

We gaan naar de Zevensprong en nemen de weg naar het Trappenhuis.

Museum Speelklok
We vinden de Steenweg 6 in Utrecht. Het blijkt het museum van Speelklok tot Pierement te zijn.

Eerst krijgen we een rondleiding langs alle kleine speelklokjes tot de grootste draai- en muziekorgels.

Daarna doen de kinderen een speurtocht in het museum. Als beloning voor de speurtocht mogen ze een ansichtkaart uitzoeken en krijgen ze een stuk tekst in dwergengeheimschrift.

Hierna mogen de kinderen nog een Eigenwijskaart maken: een muziekje schrijven en afspelen op een apparaat.

Lunch
We lunchen langs de Oude Gracht midden in Utrecht op de kade.

Bioscoop
Hierna gaan we naar de bioscoop en kijken naar Ice Age 4.

Aan het eind van de dag komen we weer aan bij de herberg, waar we worden begroet door de herbergierster Rosmarijn.

Hier ontcijferen de kinderen het geheimschrift, dat ze in het museum hebben gekregen. Vertaald blijkt  het een gedicht te zijn, waarin staat, dat een ladder de weg wijst naar de schat:

Kon de Schat met Woorden spreken
Tracht, o Hobbit en Dwergenkind’ren
Deze Rijmsels te verstaan:

Deze Woorden zijn het Teken:
Eén alleen zal mij niet vinden

En een ladder wijst mij aan

Vrij spelen

Avondeten

Het ladderspel
De kinderen gaan met het raadsel naar de herbergierster. Zij vertelt, dat er in de buurt een groot kasteel is met veel trappen en ladders: het Trappenhuis. Wie weet, als ze de trappen beklimmen kunnen ze de schat vinden…
Echter, je kunt niet zomaar het kasteel binnen komen. De dwergen en de hobbit moeten eerst een aantal ladders beklimmen in het grote ladderspel.

Als we het spel hebben uitgespeeld kunnen we kunnen met de hele groep naar de elfenkoningin gaan en vragen of zij weet wat het raadsel betekent. De koningin vertelt, dat er niet alleen trappen en ladders zijn, maar dat er ook een ander soort ladder bestaat. Het raadsel is gevonden in het muziekmuseum, dus de ladder heeft ook met muziek te maken. Wie heeft er gehoord van een ladder in de muziek?

De kinderen raden het al: een toonladder!

Naar bed

Donderdag 12 juli
Waterpad

Ontbijt

Vliegers
We moeten via de rivier naar het Lange Meer. Om daar te komen gaan we vliegers maken, die we kunnen gebruiken als zeilen voor onze boten.

Lunch en Rustuurtje

Het Waterpad
We nemen afscheid van de herbergierster.
We gaan naar de Zevensprong en nemen de weg naar Esgaroth.

We gaan fietsen naar het Waterpad, een wandelpad met allerlei obstakels, zoals een vlot en een paadje door het water, in de buurt van het zwemmeertje.

Omdat het redelijk mooi is hadden we nog even kunnen ‘badderen’ in het meertje. Maar omdat we aan het eind met zijn allen in de sloot belanden (bij een zelf te trekken pontje), is het al gauw laat en laten we het meer verder links liggen.

We komen weer aan bij de herberg naast het meer Esgaroth, waar we worden begroet door de herbergierster Rosmarijn.

Rustuurtje

Avondeten
's Avonds eten we overheerlijke pannenkoeken.

Daarna gaan de kinderen douchen en omdat het al vrij laat is gaan ze al naar bed.

Vrijdag 13 juli
Themadag / Bonte avond

Ontbijt

’t Zeemeerminnenvirus
De herbergierster vertelt, dat de Zeemeerminnenkoning(in) Triton(ia) een belangrijke aanwijzing heeft, die ze nodig hebben voor het verslaan van de draak op de Eenzame Berg.

Het probleem is dat Triton ziek is en dat hij eerst beter gemaakt moet worden.

Als Triton beter is vertelt hij, dat er in de berg Erebor, de Eenzame Berg, naast een hoofdingang ook een geheime ingang is. Niemand weet echter waar die geheime ingang is. De ingang schijnt echter te worden aangewezen met een teken…

Op de kaart staat een hand die wijst naar de onderkant van de berg, waar het geheime teken staat. Triton vertelt, dat de dwergen op hun kaarten vaak het omgekeerde alfabet gebruiken. Dat betekent dat de A een Z is, de B een Y enz.

Met behulp van deze aanwijzingen kunnen ze de tekst bij de hand vertalen. Er staat:

“Hier is de verborgen ingang van Erebor”

Lunch  en Rustuurtje

Het verslaan van de draak
Alvorens we weg gaan ontdekken enkele kinderen het lied "Do Re Mi". We leren de tekst uit ons hoofd, want wellicht kunnen we die gebruiken om de draak te verslaan.

We gaan naar de Zevensprong, die nu een Achtsprong is geworden! Ernaast staat Juffrouw Rosamrijn, de herbergierster, nu echter herkenbaar als tovenares X, oftewel Griselda de Grijze. Ze vertelt, dat zij hen de zeven wegen heeft laten gaan, omdat de voorspelling uitwijst, dat alleen degenen die de zeven wegen gaat de verschrikking kan verjagen en de Achtste weg kan vinden naar Erebor, de Eenzame Berg.

We gaan op pad en komen aan bij de berg. Via de hoofdingang lukt het niet om binnen te komen, want de draak verspert hen de weg. Maar al sluipend naar de achterkant van de berg vinden ze het teken, dat ook op de kaart staat: de toegang tot de geheime achteringang.
Met behulp van het zingen van "Do Re Mi" verjagen we de draak en veroveren we de schat. De schat bestaat uit eitjes met daarin een kleine verrassing.

De berg Erebor blijkt onderdeel te zijn van een leuke speeltuin, waar we de rest van de middag verblijven en ook nog een lekker ijsje krijgen.

Avondeten

Bonte avond
Omdat de draak is verslagen wordt er 's avonds feest gevierd bij het kampvuur.

Alle kinderen laten iets zien en ook de leiding zingt weer traditioneel een lied op de kinderen.

Naar bed

Zaterdag 14 juli
Vandaag is het inpakken en wegwezen. We sluiten het kamp af met het strijken van de vlag.

Hierna gaan we moe en vies weer met de trein terug naar Oegstgeest na een wederom zeer geslaagd kamp.